donderdag 21 februari 2013

Rijstballetjes

In deze vastentijd is Dagen Zonder Vlees weer volop actief. Geïnspireerd door haar post over vegetarische kinderkost, dacht ik terug aan mijn eigen jeugd. En in mijn vroege jeugd kwam heel weinig vlees voor. Toen geen "pubervegetarisme", door de Standaard gedefinieerd als "vegetarisme dat vooral frieten, noedels, kaasbroodjes en veggieburgers behelst.".  Dat kwam pas later toen ik de MDH leerde kennen en we vlees voornamelijk door veggieburgers vervingen. Maar die pubervariant daar krijg je dus op langere termijn serieuze tekorten van, dat kunnen we intussen uit ervaring bevestigen. 

Heel veel bijzondere culinaire hoogstandjes kan ik me niet herinneren uit mijn vroege jaren, maar van één ding waren we allemaal grote fan: rijstballetjes. Dus voor iedereen die zijn kinderen een heerlijke verantwoorde vegetarische lekkernij wil maken, dit receptje:

Ingrediënten:

- Lima volwaardige rijst: ronde of mengeling van lange en ronde (ideaal is ook een gedeelte zoete rijst)
- Geroosterd sesamzaad
- Iziki zeewier

Bereiding:

- alles samen wassen in een zeef onder de kraan
- samen koken in 2 koppen water op 1 kop rijst
- 1u op klein vuur in de snelkoker, eerst met open deksel en afschuimen dan deksel erop en dan 1 uur zachtjes laten koken
- Als het klaar is goed omroeren en wat laten afkoelen 
- Voor het koud is balletjes vormen met handen gedoopt in licht gezouten lauw water ofwel met de ijsschepper balletjes vormen en verder laten afkoelen
- Frituren en op keukenrol leggen 
- Nog heet in dipsausje dopen.

Dipsausje:

- Echte Tamari (Lima)
- Gembersap (geraspt en uitgeknepen = sap)
- Water
- Goed mengen

Tip van de eter: vooral de korst is geweldig, dus de balletjes niet te groot maken.

Smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten