zaterdag 21 april 2012

Eentje met plooitjes

Voorlopig heb ik nog niet veel zomerkleerjes gekocht, kwestie van een excuus te hebben om er veel te maken :)

Na de eerste test in winterstof zijn we dus aan de zomercollectie begonnen.
Het eerste wordt een A-lijntje met plooitjes.

Ik legde het patroon voor het voorpand op 4 cm van de stofplooi en na het uitknippen gaf ik een klein knipje waar de extra stof begon.
Dan stikte ik er de plooitjes in, zodat de 2 knipjes op mekaar kwamen te liggen en het voorpand dus bovenaan terug zijn normale patroon voldeed.


Ik nam kleine plooitjes, en legde ze allemaal in dezelfde richting. Ik moet eens nadenken hoe ik die volgende keer volledig centraal krijg, want nu zullen ze waarschijnlijk een tikje te veel naar links staan.

En verder maakte ik al voor de 2e keer dezelfde fout. Ik werk met een beleg uit 1 stuk, en volg daarvoor de handleiding van Tante Hilde . Maar als je geen vestje maakt en je wil je rits inwerken tussen de buitenstof en het beleg, dan mag je het rechte stuk van het rugpand niet direct vaststikken natuurlijk. Maar tot 2 keer toe heb ik dus moeten tornen en foefelen om te hechten waar ik dat niet voorzien had. 

Daarom mag dat dus niet aan mekaar. Ik wil die rits daar mooi kunnen tussenwerken. Vind ik wel zo netjes.
Ik zet mijn rits in zoals we dat in de les geleerd hebben. Eerst met grote steken dichtnaaien en aan het einde gewone steken en hechten. Dan proper openstrijken, de grote steken terug losmaken, de rits open en dan mooi vastspelden tot juist onder de stof, rits dicht, andere kant vastspelden en dan alles driegen. Zo zit ze mooi vast en gaat ze niet lopen. En dan vaststikken:



Zijkantjes dicht, sierstikseltje rond hals en armsgaten, zoom eraan en dan krijgen we dit:


stof: Pauli

1 opmerking: